Hogy is mondjk "jgkorongul"?2018.03.08. 11:00, Grti

Sziasztok! Nem tudom, mirt, de ismt figyelmem kzppontjba kerlt a jgkorong, aminek mondjuk n szemly szerint nagyon rlk, mert mita gyakorlaton vagyok, szinte idm sincs gondolni kedvenc sportomra. Szval, most remlem elnzitek nekem, ha kicsit rok rla. ^^ Egybknt egyfajta jgkorong-misszit folytatok, igaz, nem egszen akarattal, de ht ha valahol megjelenek, valamirt mgiscsak feljn ez a tma, s ha mr gy van, rmmel ismertetem meg msokkal is ezt a csods sportot s persze az Ottawa Senators-t is - aztn meg elcsodlkoznak, hogy egy ilyen trkeny lny hogy szeretheti pont ezt a sportot? Persze, hiszen haznkban sokkal npszerbb a foci, ebbl kifolylag viszont jelen van az a tendencia is, hogy a focis kifejezseket alkalmazzk nblokk mindenfle sportgra. Ami nagyon fj, legalbbis egy magamfajta jgkorongosnak, amikor olyat hallok, hogy "hamadik flid", vagy "bergta a korongot". Most teht sszeszedtem nhny jgkorongos szakkifejezst, s ezeket ismertetem. :)
1. Flidk helyett harmadokrl beszlnk a jgkorong esetben. Hogy mirt? Azrt, mert egy jgkorong meccs alapbl 3x20 perces blokkokra van osztva, melyek kztt 10 perc sznet van. Persze, a jtkidt is folyamatosan megszaktjk, szval tbb az, mint 20 perc. Teht, ne is szmts r, hogy egy jgkorong meccset letudsz 90 perc alatt. :)
2. Overtime (rvidtve OT): ez a hosszabbts. Nagyon lnyeges, hogy a jgkorongban nem lehet egyenl a vgeredmny, valamelyik csapatnak nyernie kell. Teht, ha tiszta jtkidben nem dl el, ki a gyztes, akkor jn az overtime, amibl sszesen 2 menet engedlyezett, teht 2x20 perc lehet. Ha ez id alatt sem dl el a vgeredmny (van ilyen), akkor jnnek a bntetk.
3. Power Play: a jgkorongban nincs srga-, vagy piroslap, ha valaki szablytalankodik, akkor 2 percre killtjk. Ez id alatt az ellenfl csapata emberelnyben van, hiszen a killtott fl helyett nem mehet fel msik, teht 4-5 ellen jtszanak (a kapusok ebbe nincsenek beleszmolva). Amikor teht ilyen mdon az egyik csapat emberelnyben van, arra mondjuk, hogy Power Play.
4. 4 on 4: ez akkor kvetkezik be, ha mindkt csapatnl killtanak egy-egy jtkost, s ilyenkor 4-4 jtkos van a plyn.
5. Empty net: amikor mr csak alig nhny perc van htra a jtkbl, s az lls pl. 3-4, akkor szoktk kirni az eredmnyjelznl a vesztsre ll csapat neve al, hogy "empty net", a szemflesek pedig egybl kiszrhatjk, hogy a kapus lemegy a plyrl. Azrt teszi ezt, mert ilyenkor a kapus ellenben felmehet mg egy jtkos a plyra, hogy gy egyenltsenek. Van, hogy be szokott jnni ez a taktika, viszont htultje, hogy a kapu ott rvlkodik resen, gy elg egy vatlan pillanat, s a korong mris bent van.
6. Buli: a plyn vannak krk felfestve, melyekbe 2 jtkos (ltalban a 2 center) be szokott llni, s a br kzjk dobja a korongot. Na, ezt a pillanatot hvjk bulinak. A harmad kezdetekor persze mindig a flplyn trtnik a bedobs, de a jtk kzben is tbbszr kerl sor bulira a jtkegszaktsokat kveten, vagy ha a kapus elkapta a korongot.
Egyelre ennyit gondoltam, hogy azrt ne legyen tl tmny a dolog, de a ksbbiekben jvk majd mg tbb kifejezssel. :)
|