Amikor nem krnk valamit, mgis megkapjuk - avagy tanr (is) leszek, pedig lelksznek tanultam2017.09.20. 02:46, Grti
Ha jl emlkszem, harmadikos egyetemista lehettem, amikor az egyik vfolyamrn az vfolyamfelels tanrunk kzlte velnk, hogy a lelkszi diplomval simn tanthatunk ltalnos iskolban hittant. Mi, lelksz szakosok teljesen le voltunk dbbenve, a vallstanri szakos trsaink pedig nem kevsb. Hogy mirt? Azrt, mert a mi kpzsnkben egyszeren nem szerepel olyan, hogy pedaggia. Mi nem erre vagyunk szakostva, minket erre nem kpeznek. Igaz, van kt flv katechetika, s voltunk egy htig hospitlni a helyi ltalnos iskolban, de ennyi. Hatodves gyakornokknt viszont kiemelt feladataim kz tartozik a hittanrk megtartsa, mgpedig - sajt krs alapjn - az 5., 6. s 8. osztlyokban. Igazbl szeretem csinlni, s taln van is nmi rzkem a dologhoz, lvn, hogy a szleim pedaggusok. Azonban ilyen elismeretek hinyban tbb, mint nehz. Az ravzlatokkal mg gy-ahogy elboldogulok, de persze ott is tkzk akadlyokba. A tanmenetet hajnali 3-kor fejeztem be, mert gy voltam vele, nincs rtelme tovbb hznom, azzal gysem lesz jobb. De a legnehezebb mgsem ez. Hanem az, hogy mi nem tanultunk pszicholgit s pedaggit. s lehet, hogy a gyakorlatban bizonyos elmletek csdt mondana, de azrt mgiscsak jobb lenne, ha tanultunk volna valami rszletesebbet a gyerekek lelkivilgrl. Persze, volt rla sz, de nyilvn nem erre van kilezve a kpzsnk, hanem sokkal inkbb a lekigondozi rszre, s ezzel nincs is semmi gond. gy viszont hatatlan, hogy kvetek el pedaggusi baklvseket. A szleim azzal bztatnak, hogy a kezdeteket mindenki megsnyli, mg egy gyakorlott pedaggus is, de engem akkor is letr.

Nem is tudom, mit vrtam. Azt biztosan nem, hogy a gyerekek majd trt karokkal vrnak, s mulva lesik minden szavamat. De nehezebb, mint gondoltam. Fleg, mert a mai gyerekeket (s nem akarom kritizlni ket!) gy tapasztalom, hogy egyszeren nem lehet mivel megfogni. Nem fl attl, hogy egyest kap, s az sem knnnyti meg a dolgomat, hogy sok nyolcadikos fi mr most magasabb, mint n, s ht, nem sokkal nzek ki idsebbnek tlk. Vannak knnyebb s nehezebb napok, tnyleg. Van, amikor nagyon jl haladok velk, de van, amikor nem. Br, ez gy nem igaz, mert eddig csodval hatros mdon mindegyik osztlyban sikerlt vgigvennem, amit arra az adott rra beterveztem. Csak az bnt, amikor gy rzem, direkt bntanak az esetleges kis beszlsaikkal, vagy azzal, hogy nem vesznek komolyan. s most gy ltom, kezdek olyan tanr lenni, aki nem akartam sohasem. Nem akartam egyessel fenyegetzni, mgis megtrtnt. Nem akartam felemelni a hangom, mgis megtrtnt - igaz, nem tudok kiablni, mert ahhoz nincs elg orgnumom. De ma voltam az egyik lelkszkollgm rjn - llami iskolban tant - s abbl a negyvent percbl nagyon sokat tanultam. Rjttem, hogy a gyerekek tveszik a pedaggus lelkihangulatt, s ha n ideges vagyok, akkor k is azok lesznek. Ha n elvesztem az irnytst, akkor ne csodlkozzak, ha sztesik az egsz. Valjban prdikci kzben is oda kell figyelni arra, hogy egyben tartsam az embereket, s ez nem knny, pedig ott nem beszl vissza senki. De a tanrn is valami ilyesmit kellene alkalmazni. Szval, holnap meg is prblom. Remlem, sikerl. Mert nem szeretnk egyetlen gyereknek sem lelki srllst okozni. Pontosan tudom, hogy egy pedaggus milyen krokat tud okozni, s nem akarok olyan tanr lenni, akire ksbb egyetlen dik is rossz rzssel fog visszaemlkezni. s termszetesen megrtem a mai gyerekeket is, mert nem lehet nekik knny. Fleg, hogy a hittantanrok szinte vente vltjk egymst. Szval, n maximlisan megrtem ket. De az is igaz, hogy teljesen ms a tanri asztal tbla felli oldalrl szemllni a dolgokat. Totlisan ms. Fleg "lelkszknt" (s azrt tettem idzjelbe, mert mg nem vagyok az). Azrt vlasztottam egybknt a fels tagozatosokat, mert hozzm sokkal kzelebb ll ez a korosztly, mivel n inkbb olyan beszlgetsebb-belltottsg vagyok. A kicsikkel is elvagyok - imdom a kis elssket, nluk tartok mindig reggeli htatot, olyan kis aranyosak! ^^ - viszont engem nagyon elfraszt s kimert az, hogy velk mindig jtszani s kreatvkodni kell valamit. Az nem nekem val hossz tvon. Ebbl is ltszik, hogy tnyleg nem vagyunk egyformk - de mg milyen szerencse! :)
|